hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مازندران| سود تلخ شیرینی

مازندران| سود تلخ شیرینی

آنچه سال‌هاست در قنادی‌های کشور دیده می‌شود اما تاکنون هم اصلاح‌نشده اضافه کردن وزن جعبه‌های شیرینی و کیک به وزن محصول است و مشتریان هم معمولا کمتر به این موضوع اعتراض می‌کنند و این رویه نادرست تا حدودی عادی شده است.

 در برخی قنادی‌ها شیرینی در جعبه چیده می‌شود و بدون این‌که درِ جعبه روی آن قرار بگیرد، وزن می‌شود. فعالان این صنف معتقدند که نمی‌توان شیرینی را جداگانه روی ترازو وزن کرد و سپس آن را در جعبه قرار داد، اما برخی مصرف‌کنندگان به این عملکرد انتقاد دارند.

یک صنف و چند شیوه

یک شهروند ساکن ساری گفت: قنادی‌ها هر طور که دوست داشته باشند در این مورد رفتار می‌کنند. مشتری هم یا عادت کرده به این روند و اصلا متوجه اتفاقی نیست که می‌افتد، یا به خاطر ناچیز بودن مبلغی که بابت کاغذ جعبه به قیمت شیرینی پرداخت می‌کند قید اعتراض را می‌زند. دراین‌بین قنادی‌ها هستند که از همین مبالغ ناچیز، سود قابل‌توجهی به دست می‌آورند.

او گفت: بعضی قنادی‌ها، پس از چیده شدن شیرینی داخل جعبه، درِ جعبه را نیز روی آن قرار می‌دهند و بعد آن را روی ترازو می‌گذارند. به‌این‌ترتیب وزن کامل جعبه روی وزن شیرینی آمده و جعبه خریداری‌شده با قیمت شیرینی فروخته می‌شود. برخی از قنادی‌ها هم برای این‌که این عمل کمتر به چشم بیاید، درِ جعبه را هنگام چیدن شیرینی‌ها، زیر جعبه می‌گذارند و پس از وزن کردن، آن را روی جعبه قرار می‌دهند.

وزن استاندارد جعبه‌ها

سازمان ملی استاندارد درباره وزن جعبه‌های شیرینی دستورالعمل مشخصی دارد. به گفته معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد مازندران، وزن کامل جعبه‌های نیم کیلویی شیرینی همراه با درِ جعبه، باید حداکثر 70 گرم باشد.

خدیجه شهمیرزادی گفت: برای جعبه‌های 750 گرمی شیرینی 100 گرم وزن مورد تائید است. جعبه یک کیلویی همراه با درِ آن باید 125 گرم وزن داشته باشد، جعبه یک و نیم کیلویی 170 گرم و جعبه 2 کیلویی نیز همراه با درِ آن باید 210 گرم وزن داشته باشد. برای جعبه‌های 3 کیلویی شیرینی هم 260 گرم وزن مورد تائید است.

او به این موضوع هم اشاره کرد که معمولا جعبه‌های نیم کیلویی، یک کیلویی و دو کیلویی مورداستفاده قرار می‌گیرند و بیشتر در دسترس هستند.

شهمیرزادی وظیفه استاندارد در زمینه جعبه شیرینی‌ها را نظارت بر وزن و وضعیت بهداشتی جعبه‌ها عنوان کرد و با بیان این‌که استاندارد تکلیفی برای نظارت بر شکل عرضه جعبه‌ها در قنادی‌ها ندارد، گفت: وظیفه استاندارد این است که بر قنادی‌ها و کارگاه‌های تولید مقوا و جعبه نظارت داشته باشد تا وزن جعبه و وضعیت بهداشتی آن‌ها مورد تائید باشد.

تأکید بر خالص فروشی

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز بر خالص فروشی شیرینی تأکید کرد و گفت: ازنظر ما وزن جعبه نباید روی وزن شیرینی بیاید.

حسین اصغرزاده از برنامه‌ریزی برای پیگیری و بررسی این موضوع در کمیسیون نظارت استان خبر داد و افزود: به‌زودی به شکلی دقیق در کمیسیون نظارت استان به این موضوع می‌پردازیم و ضرورت خالص فروشی را به قنادی‌ها ابلاغ می‌کنیم.

او اظهار داشت: در مورد جعبه شیرینی‌ها بحث وزن غیراستاندارد جعبه هم مطرح است که این موضوع با نظارت‌های متعدد حل‌شده است، اما موضوع محاسبه وزن جعبه روی وزن شیرینی هنوز در قنادی‌ها دیده می‌شود.

قیمت جعبه کسر می‌شود

اما اظهارات رئیس اتحادیه قنادان مرکز استان روی دیگری از این پرونده را نشان می‌دهد. سید ابراهیم حسینی معتقد است که هیچ تخلفی در قنادی‌ها انجام نمی‌شود و همه محاسباتی که درباره وزن و قیمت جعبه‌ها و سود ناشی از فروش مقوا به قیمت شیرینی در این گزارش مطرح‌شده اشتباه است.

این فعال صنفی گفت: قیمت کاغذ زیرین جعبه به کیلویی 12 هزار و 500 تومان رسیده و درِ جعبه را کیلویی 20 هزار تومان باید بخریم؛ بنابراین هزینه‌های تأمین کاغذ بالا رفته است.

او مدعی شد: ما قیمت جعبه را طبق فرمولی که داریم از قیمت شیرینی کم می‌کنیم؛ به این شکل که در محاسبه قیمت رسمی و ابلاغی اتحادیه برای هر نوع شیرینی، مابه‌التفاوت قیمت جعبه را کسر می‌کنیم. برای مثال اگر قیمت تمام‌شده یک کیلو از نوعی شیرینی 20 هزار تومان باشد، محاسبه می‌کنیم که یک جعبه 150 گرمی با قیمت 20 هزار تومان که قیمت شیرینی است، 3 هزار تومان روی ترازو حساب می‌شود. سپس قیمت همان شیرینی را که 20 هزار تومان پخت آن تمام می‌شود برای عرضه به بازار 17 هزار تومان اعلام می‌کنیم تا کاغذ به قیمت شیرینی عرضه نشود.

رئیس اتحادیه قنادان شهرستان ساری با بیان این‌که قنادی‌ها آماده اجرای خالص فروشی هستند، اظهار داشت: ما حرفی برای خالص فروشی شیرینی در قنادی‌ها نداریم، اما در آن صورت افزایش قیمت محسوسی در انواع شیرینی ایجاد خواهد شد که تأثیر روانی در بازار دارد، درحالی‌که با روش کنونی نه حقی از مصرف‌کننده می‌سوزد و نه به بازار فشار روانی تحمیل می‌شود.

حسینی گفت: قنادان هیچ‌گونه سود اضافه‌ای از فروش کاغذ به قیمت شیرینی نمی‌کنند و حتی فعالان این صنف عمدتا به خاطر کاهش توان خرید مردم در سال‌های اخیر به مرز ورشکستگی نزدیک شده‌اند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد